I. Przygotowanie nauczyciela
Praca dydaktyczno-wychowawcza z lekturą wymaga od nauczyciela bardzo starannego przygotowania. Musi on znać tekst, przeanalizować kompozycję, dopasować lekturę do poziomu intelektualnego i emocjonalnego klasy. O wyborze powinny decydować:
treści poznawcze, wartości wychowawcze, walory artystyczne,
różnorodna tematyka zgodna z zainteresowaniami uczniów,
wielorakość gatunków literackich,
potrzeby zespołu klasowego,
dostępność książek.
Po dokonaniu wyboru lektury, nauczyciel powinien:
uszeregować i przygotować zagadnienia poruszane w lekturze,
opracować słowniczek wyrazów trudnych i bliskoznacznych,
przygotować środki i materiały dydaktyczne,
wskazać uczniom sposób zapoznania się z lekturą.
W klasach I-II istnieje kilka sposobów czytania lektur:
głośne czytanie przez nauczyciela całości lub fragmentów,
głośne czytanie przez uczniów pod kierunkiem nauczyciela,
samodzielne czytanie przez uczniów w domu.
U młodszych słuchaczy, a więc w klasie pierwszej, teksty literacki powinny być czytane przez nauczyciela ze względu na słabą technikę czytania dzieci, ale również ze względu na to, że wykorzystując technikę żywego słowa wywołujemy zaciekawienie i w konsekwencji głębsze przeżycie.
Czytając pod kierunkiem nauczyciela, dobrze jest zacząć od obejrzenia ilustracji, pobudzając dzieci do wymyślenia co będzie treścią, jacy będą bohaterowie. Niektóre fragmenty może odczytywać nauczyciel, inne dobrze czytający uczniowie, a jeszcze inne mogą przekazywać w swobodnym opowiadaniu słabsi czytelnicy.
Czytając samodzielnie w domu, uczeń ma możliwość odczytywać niektóre fragmenty kilkakrotnie, powtarzać te, których pierwotnie nie zrozumiał, albo te, które zainteresowały go, może też spokojnie i dokładnie obejrzeć ilustracje.
Jednorodność stosowanych metod w pracy z książką znacznie zmniejsza zainteresowanie nią. Należy więc stosować takie metody, które będą pobudzały przede wszystkim sferę emocjonalną, a poprzez uczucia będą oddziaływać na sferę intelektualną.
(...)
mgr Anna Tomczyszyn Szkoła Podstawowa w Otmuchowie |